Saturday, May 30, 2009

"KALIMAH YG RINGAN DI LISAN TETAPI BERAT DI MIZAN"

"sesungguhnya ZIKIR hny mndatangkn tenang pabila ZIKIR dtg dgn FIKIR
FIKIR yg mndtgkn kejayaan hnyalah FIKIR yg dtg dgn ZIKIR"
Assalamualaikum. Smoga anda snantiasa di bwh lembayung rahmat Allah s.w.t....post kali ini daku nk share amalan yg sgt simple sbg peringatan kpd daku sndiri n anda yg budiman ini iaitu amalan menyebut kalimah2 suci yg ringan & ringkas dituturkan scr lisan tetapi berat nilai timbngannya di mizan kelak...ia diucpkn sbg tanda ingatan n syukur pd pencipta kita..zikrullah itu sndiri brmksud mengingati Allah..Allah sudah berjanji dlm Quran "........ketahuilah dgn zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia" {al-ra'd 13:28}.yakinilah n percayalah dgn zikrullah, kerja yg sukar mnjadi mudah,beban yg berat mnjadi ringan, hati yg gundah mnjadi tnang, hari yg malang mnjadi bertuah.....
Drpd Abu Hurairah r.a.., bhw (di suatu hari) telah dtg golongan fakir dr klompok Muhajirin kprRasulluah s.a.w, lalu mereka brkata : Orang-orang kaya beroleh darjat yg tinggi dan baik terpuji. Rasulullah berkata : apa yg kalian mksudkn? Jawab mereka : Orang2 kaya itu solat sprti kami solat, mereka berpuasa sprti kami berpuasa. Mereka bersedekah ttpi km x dpt brsdekah krn x punya harta..mereka bebaskn hmba abdi, ttp km x mampu brbuat demikian..
Lalu Rasulullah bersabda : Mahukah kamu sekalian aku ajarkn kpd kamu sekalian 1 amalan yg akn dpr mnyamai org2 yg sblum kamu dan dpt atasi org yg sblum kmu? x de seorg pn yg lbih baik drpd kamu melainkn mereka yg melakukan amalan sebagaimna yg kmu lakukan itu?
Merka jwb : ajrkanlah kpd kami ya Rasulullah... Rasulullah pn brsabda : KAMU BERTASBIH, BERTAKBIIR DAN BERTAHMID SETIAP KALI SELESAI MENGERJAKAN SOALT DNG BILANGAN 33 KALI....

Kalimah2 yg kta sbut berulang kali ie berkuasa tinggi taw..malah, ia ada kesan positve pd otak kita. Pabila kite brzikir, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.

Otak juga mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Secara tidak langsung IA mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran. Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. Satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks. Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Oleh itu, saudara-saudaraku se-Islam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya..
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, drp Suhaib r.a beliau berkata , suatu ketika ; Rasulullah s.a.w duduk bersama para sahabatnya n tiba2 Baginda ketawa. Baginda berkata: Apakh kamu x mau tau apa yg mnyebabkn aku ketawa ? Mereka berkata : Ya Rasulullah, mengapa engkau ketawa?Rasulullah bersabda : Ajaib sungguh perihal mukmin. Semuanya baik blaka utk dirinya. Jika dia dpt sesuatu yg disukainya, dia memuji Allah lalu hal itu mnjadi kebaikan buatnya. Dan jika dia ditimpa sesuatu yg dibncinya, dia bersabar. Lalu, hal itu jadi kbaikn buatnya. BUKAN SEMUA ORG BOLEH MNJADIKAN SGL PERKARA ADALH BAIK BUATNYA KECUALI MUKMIN.

No comments:

Post a Comment